Studia podyplomowe:
Zarządzanie w podmiotach ochrony zdrowia – perspektywa kapitału ludzkiego. Studia menedżerskie dla personelu pielęgniarskiego
Dlaczego warto wybrać kierunek Zarządzanie w podmiotach ochrony zdrowia – perspektywa kapitału ludzkiego. Studia menedżerskie dla personelu pielęgniarskiego?
- Poznasz zagadnienia dotyczące zarządzania kapitałem ludzkim w podmiotach leczniczych ze szczególnym uwzględnieniem szpitali
- Rozwiniesz umiejętności umożliwiające efektywne pełnienie funkcji menedżerskich
- Zdobędziesz wiedzę dotyczącą funkcjonowania podmiotów medycznych, ze szczególnym uwzględnieniem roli kapitału ludzkiego w funkcjonowaniu szpitali
- Zdobędziesz wiedzę i umiejętności wymagane w procesie planowania i wdrażania kluczowych procesów zarządzania kapitałem ludzkim (pozyskiwania pracowników, oceniania, szkolenia, motywowania),
-
Weźmiesz udział w interaktywnych zajęciach ukierunkowanych na doskonalenie kompetencji menedżerskich i osobistych, takich jak: przywództwo, coaching i mentoring.
Profil uczestnika
Kierunek Zarządzanie w podmiotach ochrony zdrowia – perspektywa kapitału ludzkiego. Studia menedżerskie dla personelu pielęgniarskiego jest dla Ciebie, jeżeli jesteś (lub w przyszłości planujesz zostać) menedżerem w podmiocie leczniczym.
Czas trwania studiów oraz liczba godzin:
- Zajęcia na studiach podyplomowych odbywać się będą w soboty i niedziele, raz w miesiącu (10 zjazdów).
- Wymiar godzin studiów podyplomowych: 160 godzin. Czas trwania studiów to dwa semestry.
Po zdaniu końcowego egzaminu ustnego otrzymasz:
- dyplom wydany przez Krakowską Szkołę Biznesu Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie,
- świadectwo ukończenia studiów podyplomowych Zarządzanie w podmiotach ochrony zdrowia – perspektywa kapitału ludzkiego. Studia menedżerskie dla personelu pielęgniarskiego. (zgodnie z Ustawą z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, Dz.U. z 2021, poz. 478)
Czesne
3400 zł/sem
Forma studiów
stacjonarna
Liczba godzin
160 godzin
2 semestry
Forma zaliczenia
egzamin końcowy ustny
Dyrektor kierunku
dr hab. Beata Buchelt,
prof. UEK
Kontakt
Menedżer kierunku
mgr Karolina Dąbek
Tel. 12 293 55 61
E-mail:
karolina.dabek@uek.krakow.pl
Program studiów
- Rola i zadania pielęgniarki w podmiocie leczniczym w ujęciu nowych koncepcji: pielęgniarka-lider
- Zarządzanie jakością w podmiocie medycznym
- Prawne aspekty funkcjonowania podmiotów medycznych
- Prawa pacjenta
- Wprowadzenie do zarządzania zasobami ludzkimi
- System oceny okresowej pracownika
- Racjonalne zatrudnienie i zwolnienie pracownika
- Motywowanie pracowników
- Budowanie i zarządzanie zespołem
- Przywództwo, coaching, mentoring
- Komunikacja interpersonalna
- Zarządzanie konfliktem
- Psychologiczne aspekty pracy personelu pielęgniarskiego
- Systemy informatyczne w zarządzaniu personelem
- Podstawy zarządzania budżetem oddziału
- Gospodarka lekami w oddziale
- Metody i narzędzia organizacji czasu pracy
- Zarządzanie zespołem wielopokoleniowym
Wykładowcy

dr hab. Beata Buchelt, prof. UEK
Członek Rady Akredytacyjnej przy MZ. Ekspert MZ ds. analiz kapitału ludzkiego. Członek Rady Małopolskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ. Członek Rady Ekspertów NIL. Członek Rady Programowej Polskiej Federacji Szpitali. Członek Rady Naukowej Fundacji Nie widać po mnie. Dyrektor Centrum Ekonomiki i Zarządzania w Ochronie Zdrowia UEK. Dyrektor programu MBA in Healthcare Krakowska Szkoła Biznesu UEK. Członek wielu zespołów eksperckich związanych z projektowaniem i wdrażaniem metod i narzędzi ZZL. Wykładowca i profesor wizytujący w University of Michigan Health-West, Grand Valley State University, Roosevelt University oraz Pforzheim University. Współpracownik European Observatory on Health Systems and Policies (EuroWHO). Członek Rady Naczelnej Polskiego Towarzystwa Koordynowanej Opieki Zdrowotnej. Stypendystka Senior Fulbright Awards w ramach którego zrealizowała projekt badawczy p.t. High Performance Work Practices: Physicians’ Perspective. Od ponad 20 lat badaczka obszaru zarządzania zasobami ludzkimi w ochronie zdrowia. Autorka kilkudziesięciu publikacji związanych z zarządzaniem personelem w podmiotach medycznych, w tym monografii nagrodzonej przez Komitet Nauk o Pracy i Polityce Społecznej PAN pt. Koncepcja systemu zarządzania efektywnością pracy personelu medycznego w szpitalach. Inicjatorka studiów podyplomowych dla personelu pielęgniarskiego Zarządzanie w podmiotach ochrony zdrowia - perspektywa kapitału ludzkiego. Studia menadżerskie dla personelu pielęgniarskiego.

mgr Alicja Dudek
Pracowniczka Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, członkini Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego, członkini zarządu Stowarzyszenia WISE oraz tutorka w programie WISE UEK Honors. Autorka publikacji związanych z różnorodnością w organizacjach. Redaktorka monografii studenckiej „Studentus”. Kierowniczka dwóch projektów finansowanych w ramach Programu PROLOG. W 2025 r. złożyła rozprawę doktorską pt. „Analiza inkluzywnych rozwiązań stosowanych w organizacjach w Polsce” poświęconą problematyce różnorodności i inkluzywności w organizacjach.

mgr Tomasz Filarski
Prawnik, kierownik Działu Skarg i Wniosków w Małopolskim Oddziale NFZ, członek zarządu Stowarzyszenia Unicorn. W latach 2000-2010 Rzecznik Praw Pacjenta w Małopolskiej Kasie Chorych i Małopolskim Oddziale NFZ, wiceprzewodniczący i przewodniczący Wojewódzkiej Komisji do Spraw Orzekania o Zdarzeniach Medycznych w Krakowie w latach 2012-2024. Autor serii wieloletnich szkoleń dla Świadczeniodawców i Pacjentów realizowanych zwłaszcza w ramach Akademii NFZ. Wykładowca w Krakowskiej Szkole Biznesu w ramach studiów MBA w ochronie zdrowia z kontraktowania świadczeń zdrowotnych oraz praw pacjenta i praw świadczeniobiorcy. Wykładowca na Uniwersytecie Jagiellońskim w ramach studiów podyplomowych z prawa medycznego i bioetyki oraz psychoonkologii. Współpracownik
i wykładowca Małopolskiego Instytutu Samorządu Terytorialnego i Administracji.
Współautor publikacji książkowych Dokumentacja medyczna, Wolters Kluwers 2012.
Ustawa o Państwowym ratownictwie medycznym. Komentarz. Wolters Kluwers 2013. Zrozumieć prawa pacjenta Akademia NFZ 2015.
Doradza i pomaga w rozwiązywaniu problemów w kontaktach z ochroną zdrowia finansowaną przez NFZ.

mgr Maciej Grzeszyk
Prezes zarządu, dyrektor ds. sprzedaży i rozwoju, trener oraz coach European Training & Consulting Center.
Trener z 25-cio letnim stażem trenerskim. Autor wielu publikacji i artykułów nt. kierowania i zarządzania zespołami, rozwoju osobistego i zwiększania efektywności organizacji w tym: zarządzania stresem, rozwoju inteligencji emocjonalnej, rozwiązywania konfliktów. Mediator. Jest twórcą ponad 100 standardów pracy zwiększających efektywność organizacji.
Współpracował z najlepszymi firmami szkoleniowymi na świecie m. innymi: Ziglar Training International, Dale Carnegie Training, Cegos, Door Training Poland. Posiada międzynarodowy certyfikat Zig Ziglar International.
Rocznie szkoli ponad 1500 osób. Otrzymuje wiele pochlebnych referencji od osób posiadających duże doświadczenie zawodowe oraz uczestników szkoleń biorących udział w szkoleniach o podobnej tematyce.
Praktyk, wykładowca na studiach MBA:
- MBA in Healthcare - Krakowska Szkoła Biznesu UEK (Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie), w zakresie zarządzania konfliktem.
- MBA poszerzone o ESG (Environmental, Social, Governance) - Akademia Humanitas w Sosnowcu – Zakres: Przywództwo, zarządzania zmianą, Lider w roli negocjatora.

dr n. farm. Piotr Kaczmarczyk
Moje doświadczenie w zakresie zarządzania jakością i gospodarką lekową szpitali kształtowało się w trakcie 25 lat pracy na różnych szczeblach systemu ochrony zdrowia. Miałem możliwość poznać mechanizmy zarówno z perspektywy farmaceuty - kierownika apteki oraz szefa pracowni żywienia pozajelitowego, jak również menadżerskiej - dyrektora ds. farmacji, koordynatora ds. jakości gospodarki i logistyki oraz pełnomocnika szpitala ds. jakości. W podsumowaniu opracowałem autorski programu optymalizacji gospodarki i logistyki lekowej szpitali, służący do poprawy skuteczności, bezpieczeństwa i ekonomiki leczenia. W latach 2018- 2025 przeprowadziłem niemal 100 audytów i kontroli lokalnych w różnych jednostkach szpitali, z powodzeniem wdrażając działania optymalizacyjne i szkoleniowe.
Jestem autorem licznych wystąpień konferencyjnych, a także publikacji w tym książki o niedożywieniu szpitalnym pt. BIAŁY GŁÓD. Moje zainteresowania zawodowe obejmują szpitalną gospodarkę i logistykę lekową, jakość i bezpieczeństwo farmakoterapii, leczenie żywieniowe i prehabilitację oraz opieką farmaceutyczną. Od ponad dwudziestu lat realizuję szkolenia i warsztaty z zakresu komunikacji i bezpieczeństwa w ochronie zdrowia, w tym profilaktyki i przeciwdziałania agresji.
W samorządzie aptekarskim pełniłem funkcje wiceprezesa Śląskiej Izby Aptekarskiej oraz członka Komisji Aptek Szpitalnych Naczelnej Rady Aptekarskiej, pełniłem też funkcję Prezesa Oddziału Kieleckiego Polskiego Towarzystwa Farmaceutycznego oraz założyciela i Koordynatora sekcji ds. opieki prehabilitacyjnej Polskiego Towarzystwa Farmacji Klinicznej.
Obecnie łączę pasję z pracą zawodową, działając w obszarach audytów, szkoleń i rozwoju w ramach firmy INTERMEN Piotr Kaczmarczyk oraz Wyższej Szkoły Medycznej w Sosnowcu.

dr n. o zdr. Katarzyna Kęcka, MBA
Prezes Zarządu Szpitalnego Centrum Medycznego w Goleniowie. Specjalista w dziedzinie Pielęgniarstwa kardiologicznego. Ukończone studia podyplomowe na kierunku Zdrowie publiczne - marketing i zarządzanie w ochronie zdrowia oraz studia podyplomowe na kierunku Geriatria z Elementami Opieki Długoterminowej i Medycyny Paliatywnej
Od 2013 zajmuje się kompetencjami pielęgniarskimi, autorka i współautorka publikacji
oraz podręczników w obszarze pielęgniarstwa. W latach 2018-2023 Przewodnicząca Polskiego Towarzystwa Pielęgniarskiego Oddział w Szczecinie.
Jako praktyk od wielu uczestniczy czynnie w procesie kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych, prowadząc kursy specjalistycznej oraz kwalifikacyjne. Członek Państwowej Komisji Egzaminacyjnej w Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek
i Położnych. Inicjatorka i współpracownik wielu wydarzeń zdrowotnych i edukacyjnych,
m.in. prowadzenie warsztatów szkoleniowych, pisanie scenariuszy filmów edukacyjnych
oraz udzielanie porad stacjonarnych i wyjazdowych osobom po 65 r.ż. w ramach Rządowego Programu na Rzecz Aktywności Społecznej Osób Starszych na lata 2014-2020
w województwie Zachodniopomorskim prowadzonego przez Fundację Instytut Rozwoju Nauk o Zdrowiu i Usług Medycznych ProLongaVita czy współpraca w ramach projektów edukacyjnych z Fundacją na Rzecz Aktywnego Rozwoju i Telemedycyny i E-zdrowia w Polsce „E-medycyna”.
Od 2019 r. jako pracodawca, ale i czynna zawodowa pielęgniarka oraz nauczyciel uniwersytecki patrzy przez pryzmat wykorzystania kompetencji zawodowych wszystkich grup medycznych w ramach zespołu interdyscyplinarnego w opiece nad pacjentem. Jej zdaniem efektywne wykorzystanie umiejętności i wiedzy poszczególnych profesjonalistów pozwoli na podniesienie poziomu bezpieczeństwa własnego w podmiocie medycznego, a przez to podniesienie bezpieczeństwa i jakości w opiece nad pacjentem. Kilkukrotne wyróżnienia dla SCM w Goleniowie za innowacyjne działania i projekty jakościowe wprowadzane do praktyki szpitalnej. W 2022 r. wyróżniona za działania na rzecz profilaktyki kobiet w konkursie Polka XXI w. w kategorii Zdrowie.

dr hab. Bartosz Kurek, prof. UEK
Pracownik Katedry Rachunkowości Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie z ponad dwudziestoletnim doświadczeniem badawczo-dydaktycznym, w tym międzynarodowym. Jako Kościuszko Foundation Fellow realizował projekt badawczy pod tytułem The information content of equity block trade transactions on the Warsaw Stock Exchange w V.K. Zimmerman Center for International Education and Research in Accountancy (University of Illinois at Urbana-Champaign, USA). Jako Dekaban-Liddle Senior Fellow realizował projekt badawczy pod tytułem Intraday information content of equity block trades on the Warsaw Stock Exchange w Adam Smith Business School (University of Glasgow, UK). Profesor wizytujący w Seidman College of Business (Grand Valley State University, USA). Prowadził działalność dydaktyczną z zakresu rachunkowości na uniwersytetach zlokalizowanych na czterech kontynentach: Ameryka Północna (USA), Afryka (RPA), Europa (UK, Portugalia, Hiszpania, Niemcy, Słowenia, Islandia, Węgry, Czarnogóra), Azja (Wietnam). Wieloletni wykładowca na studiach MBA w Krakowskiej Szkole Biznesu UEK. Autor licznych publikacji naukowych w języku polskim i angielskim poświęconych rachunkowości, nadzorowi korporacyjnemu, finansom przedsiębiorstw, w tym monografii uhonorowanej nagrodą βeta 2018 za wybitne osiągnięcia w dziedzinie zarządzania finansami pt. Zawartość informacyjna transakcji pakietowych akcjami na przykładzie rynku głównego Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Autor licznych publikacji dydaktycznych w języku polskim i angielskim poświęconych rachunkowości i finansom przedsiębiorstw. Członek rad redakcyjnych czasopism: Journal of Forecasting, Journal of Economic and Financial Sciences. Recenzent licznych rozpraw doktorskich, artykułów i monografii naukowych poświęconych rachunkowości i finansom przedsiębiorstw. Aktywny uczestnik międzynarodowych konferencji, w tym członek komitetu naukowego International Forecasting Financial Markets Conference.

dr Grzegorz Łukasiewicz
Doktor nauk ekonomicznych w zakresie zarządzania, adiunkt w Katedrze Zarządzania Kapitałem Ludzkim Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Autor licznych opracowań naukowych poświęconych problematyce zarządzania zasobami ludzkimi oraz uczestnik projektów badawczych ukierunkowanych na pomiar efektywności kapitału ludzkiego. Jego zainteresowania koncentrują się wokół tematyki pomiaru kapitału ludzkiego, jego raportowania, systemów informatycznych wspierających realizację funkcji personalnej oraz związków pomiędzy zarządzaniem zasobami ludzkimi a efektywnością ekonomiczną organizacji. Prelegent licznych konferencji naukowych poświęconych różnorodnym aspektom zarządzania zasobami ludzkimi. Wykładowca na studiach podyplomowych realizowanych przez Katedrę Zarządzania Kapitałem Ludzkim oraz Krakowską Szkołę Biznesu Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.

mec. Agnieszka Pietraszewska-Macheta
Radca prawny, absolwentka Wydziału Prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, a także studiów podyplomowych w zakresie ubezpieczeń zdrowotnych na Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Ukończyła aplikację sądową. Od 2016 r. zastępca dyrektora ds. służb mundurowych w Małopolskim Oddziale Wojewódzkim Funduszu, a w latach 2020-2021 pełniła obowiązki dyrektora Zachodniopomorskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ. Obecnie, od 22 maja 2023 r. jest dyrektorem Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia.
Autorka i współautorka wielu publikacji m.in. jest współautorką komentarzy do ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym oraz do ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, poradnika „Akredytacja – krok po kroku” a także wielu innych publikacji związanych z tematyką funkcjonowania ochrony zdrowia.

dr Tomasz Sapeta, prof. UEK
Wykładowca – Trener – Konsultant - Ekspert w zakresie szeroko rozumianego zarządzania zasobami ludzkimi, a w szczególności: audytów personalnych, zarządzania czasem, kierowania zespołami pracowniczymi, zarządzania wynagrodzeniami, restrukturyzacji zatrudnienia. Dyrektor studiów podyplomowych w Krakowskiej Szkole Biznesu UEK w Krakowie, biegły sądowy w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi. Certyfikowany tutor.
Autor i współautor licznych projektów dla praktyki życia gospodarczego w zakresie kształtowania stanu i struktury zatrudnienia, systemów okresowych ocen pracowniczych, wynagradzania pracowników, wartościowania stanowisk pracy, badania poziomu satysfakcji oraz audytów personalnych. Ekspert wdrożeniowy rozwiązań związanych z zarządzaniem pracownikami zarówno w organizacjach biznesowych, jak również jednostkach administracji państwowej i samorządowej, służbie zdrowia i innych jednostkach non-profit. Uczestnik badań naukowych realizowanych w ramach działań badawczych Katedry Zarządzania Kapitałem Ludzkim UEK. Autor i współautor publikacji z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi.

dr Małgorzata Wesołowska
Ekonomistka, doktor nauk społecznych w dyscyplinie nauk o zarządzaniu i jakości, adiunkt w Katedrze Zarządzania Kapitałem Ludzkim Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się na rozwoju i inwestowaniu w kapitał ludzki w organizacjach, a także na wpływie migracji międzynarodowych na kształtowanie kompetencji zawodowych. Autorka publikacji naukowych i uczestniczka konferencji krajowych i międzynarodowych. W pracy doktorskiej zajmowała się problematyką rozwoju pracowników w sektorze nowoczesnych usług biznesowych. Posiada także doświadczenie w działalności akademickiej i organizacyjnej – była m.in. Przewodniczącą Samorządu Doktorantów UEK oraz członkinią władz Krajowej Reprezentacji Doktorantów. Na co dzień pełni funkcję opiekuna praktyk studentów i angażuje się we współpracę z biznesem, co pozwala łączyć perspektywę naukową z praktyką zarządzania ludźmi.

mgr Bartłomiej Wiejaczka, MBA
Główny specjalista w Dziale Informatyki Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie, z ponad 20-letnim doświadczeniem w projektowaniu i wdrażaniu rozwiązań IT. Zajmuje się kompleksową informatyzacją procesów – od analizy i optymalizacji, przez projektowanie aplikacji, aż po ich wdrożenie i utrzymanie. Specjalizuje się w tworzeniu ergonomicznych, dedykowanych systemów intranetowych wspierających zarządzanie i realnie zwiększających efektywność pracy. Równolegle uczy młodzież programowania, rozwijając u niej umiejętności cyfrowe, kreatywne rozwiązywanie problemów i myślenie projektowe.