Cyberbezpieczeństwo – jak chronić swoje dane firmy w internecie? - Krakowska Szkoła Biznesu UEK | Krakow School of Business
Back
cyberbezpieczeństwo

Cyberbezpieczeństwo – jak chronić swoje dane firmy w internecie?

Nasze życie coraz bardziej przenika się z cyfrową rzeczywistością. Nie wyobrażamy sobie już codzienności bez smartfonów, komunikacji online, pracy zdalnej i natychmiastowego dostępu do informacji. W czasach, gdy komputery i internet funkcjonują niemal w każdej dziedzinie naszego życia, bezpieczeństwo danych staje się największym priorytetem. W naszym artykule wyjaśniamy, czym jest cyberbezpieczeństwo oraz jak zapobiegać zagrożeniom w internecie.

 

Cyberbezpieczeństwo – co to znaczy?

Cyberbezpieczeństwo, zwane również bezpieczeństwem cyfrowym, to termin, o którym robi się coraz głośniej. Odnosi się on do ochrony informacji, urządzeń i zasobów cyfrowych przed zagrożeniami, jakie niosą ze sobą cyberataki – ataki hakerskie. Poprzez bezpieczeństwo w sieci rozumiemy ogół praktyk, technologii i procesów mających na celu ochronę systemów komputerowych, sieci i danych przed kradzieżą lub nieuprawnionym dostępem. Cyberbezpieczeństwo obejmuje wszystko: od zarządzania hasłami, poprzez szyfrowanie danych, aż po monitorowanie sieci i reagowanie na incydenty bezpieczeństwa.

 

Dlaczego bezpieczeństwo w internecie jest ważne?

Wiedza o bezpieczeństwie danych w sieci jest niezwykle ważna dla każdej firmy. Większość przedsiębiorców zdaje sobie sprawę z tego, że wirtualne ataki stały się powszechnym, realnym zagrożeniem nie tylko dla dużych przedsiębiorstw, ale także mniejszych firm i pojedynczych osób. W przypadku firm największymi zagrożeniami są m.in. ataki DDoS, które prowadzą do zakłócenia działania serwera lub innego urządzenia poprzez zalewanie go dużą liczbą fałszywych żądań. Innym istotnym obszarem jest tzw. phishing, czyli próba oszustwa online, polegająca na podszywaniu się pod zaufane instytucje lub osoby w celu wyłudzenia informacji.

Wystąpienie incydentu związanego z bezpieczeństwem w internecie może mieć katastrofalne konsekwencje zarówno finansowe, jak i prawne. Firma, która padła ofiarą ataku cybernetycznego, narażona jest na utratę danych, co może wpłynąć na codzienne działanie pracowników, a nawet wstrzymanie funkcjonowania całego przedsiębiorstwa do czasu przywrócenia danych. Gdy w grę wchodzą ataki hakerskie, jeszcze większe straty przynosi przejęcie kont bankowych i kradzież pieniędzy klientów. Poza tym utrata zaufania partnerów biznesowych i uszczerbek dla reputacji firmy mogą być trudne do odwrócenia, co może prowadzić do długotrwałych negatywnych skutków dla działalności.

 

Jak dbać o bezpieczeństwo w sieci?

Jak wspomnieliśmy na początku artykułu, cyberbezpieczeństwo w firmie obejmuje aspekty związane z umiejętnością rozpoznawania zagrożeń w internecie, unikania ich oraz wdrażania odpowiednich zabezpieczeń. Choć podejście do tego tematu może się różnić w zależności od przedsiębiorstwa, bezpieczeństwo w internecie powinno stanowić integralną część strategii każdej firmy prowadzącej aktywną działalność w sieci.

Sposoby dbania o bezpieczeństwo w sieci są bardzo różnorodne. Podstawą są odpowiednie rozwiązania software’owe: warto wyposażyć się m.in. w oprogramowanie, które zapewni ochronę poczty oraz zniweluje ryzyko ataków DDoS. Ważna jest również ochrona przed wirusami i wyciekami danych. Niektóre organizacje zatrudniają specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa, których zadaniem jest minimalizowanie ryzyka cyberataków i opracowywanie metod zapobiegania internetowym zagrożeniom. Ważnym elementem jest również edukacja użytkowników na temat potencjalnych zagrożeń i sposobów ich unikania.

ABOUT INSTRUCTOR